PUHALLINORKESTERIEN SUOMENMESTARUUSKILPAILUJEN SÄÄNNÖT

Maamme puhallinliitot ovat Finlands svenska sång- och musikförbund (FSSMF), Soitinmusiikkiliitto (SOLI), Suomen Puhallinorkesteriliitto (SPOL) ja Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM). Nämä säännöt ovat edellä mainittujen liittojen edustajien yhdessä laatimat ja vain tämän säännöstön mukaan toteutetut kilpailut voivat saada liittojen virallisen hyväksynnän.

1. Perusteet

SM-kilpailujen tavoitteena on kehittää puhallinorkestereiden toimintaa. Tähän päästään luomalla eritasoisille orkestereille päämäärä ja haasteellinen ohjelma, jonka esittämisestä annetaan asiantuntijoiden palaute.

SM-kilpailuja järjestetään pääsääntöisesti kahden - kolmen vuoden välein. Tapahtuman voi järjestää säännöllisesti toimiva yhdistys, järjestö, musiikkioppilaitos tai taloudellisesti vakaa taho. Lupa kilpailujen järjestämiseen anotaan ottamalla yhteyttä jonkun yllä mainitun liiton hallituksen puheenjohtajaan tai toiminnanjohtajaan 1.4. mennessä kilpailuja edeltävänä vuonna. Kyseisen puheenjohtajan tai toiminnanjohtajan tehtävänä on tiedottaa anomuksesta muita liittoja kahden viikon sisällä.

Tapahtuman järjestäjä vastaa kilpailun taloudesta ja käytännön järjestelyistä. Liitot tukevat taloudellisesti mahdollisuuksien mukaan.

2. SM-kilpailulautakunta

Kilpailutoimintaa varten suomalaiset puhallinorkesteriliitot (FSSMF, SOLI, SPOL ja STM) pitävät yllä SM-kilpailulautakuntaa. Liitot nimeävät lautakuntaan 1–3 jäsentä kustakin liitosta kilpailukauden ajaksi. Kilpailukausi on kilpailujen välinen ajanjakso. Lautakunnan puheenjohtaja valitaan kilpailukaudeksi eri liitoista alla mainitussa järjestyksessä.

SOLI (SM-kilpailut 2017), STM (SM-kilpailut 2022), FSSMF (SM-kilpailut 2025) ja SPOL.

Puheenjohtaja on kokousten koollekutsuja sekä toimii yhteyshenkilönä kilpailujärjestäjiin.

Muut toimihenkilöt lautakunta valitsee keskuudestaan. Lautakunta on toimivaltainen, jos kokouksessa tai päätöksessä on edustettuna vähintään 3/4 liitoista. 

Lautakunnan tehtävänä on vahvistaa kilpailusäännöt kilpailukausittain, valita kilpailupaikkakunta, valita kilpailujen pakolliset teokset, hyväksyä kilpailun vapaavalintaiset teokset, tarkistaa kilpailuun osallistuvien orkesterien kelpoisuus sekä valita tuomaristo. Mikäli kilpailujen järjestäjiä ei ilmaannu säännöissä määriteltyjen aikarajojen puitteissa, on SM-kilpailulautakunnan tehtävänä etsiä kilpailupaikka tai päättää kilpailujen pitämisestä muuna ajankohtana.

3. Kilpailujen ajankohta ja kilpailuista tiedottaminen

Puhallinorkestereiden SM-kilpailut järjestetään pääsääntöisesti kahden - kolmen vuoden välein keväällä. Kilpailujen järjestäjä ilmoittaa kilpailuista viimeistään 11 kuukautta ennen tapahtumaa virallisesti eri liittojen ja alan lehtien sekä internetin välityksellä. Ilmoituksessa on käytävä ilmi paikkakunta, ajankohta, kilpailujen järjestäjän yhteystiedot ja sarjat. Pakolliset teokset on ilmoitettava viimeistään kuusi kuukautta ennen kilpailuja.

4. Ilmoittautuminen

Kilpailuun ilmoittaudutaan kilpailujärjestäjän ilmoittamaan määräaikaan mennessä.

Ilmoittautumiseen on liitettävä vapaavalintaisten teosten partituurit sekä osallistujien nimiluettelo, johon on merkitty soittimet, avustajat ja mahdolliset ammattilaisiksi katsottavat avustajat.

SM-kilpailulautakunta tarkistaa tarvittaessa kilpailuihin osallistuvien orkestereiden ja niiden esittämän ohjelmiston kelpoisuuden kilpailujen järjestäjiltä saamiensa ilmoitusten perusteella. Kilpailulautakunnalla on oikeus pyytää kilpailujärjestäjältä vapaavalintaisten teosten partituurit nähtäväksi.

5. Orkesterisarjat

SM-kilpailujen päämääränä on kehittää säännöllisesti toimivia orkestereita, joita ei koota vain kilpailuja varten. Kilpailuihin voivat osallistua vähintään kahden vuoden ajan yhtenäisesti toimineet puhallinorkesterit. Jos kuitenkin esimerkiksi kaksi pientä säännöllisesti toimivaa kokoonpanoa, jotka luonnollisesti muutenkin tekevät yhteistyötä, haluaa yhdistää voimansa kisoja varten, voi SM-kilpailulautakunta harkinnanvaraisesti ja tapauskohtaisesti käsitellä ja myöntää tällaisten orkesterien osallistumisoikeuden erikseen. Kilpailussa ei ole ikärajaa. 

Kilpailut on jaettu viiteen sarjaan, joihin liittyvät rajoitukset pistevähennyksineen selvitetään kohdissa 6 ja 10. Kilpailulautakunta päättää kilpailukohtaisesti mitkä sarjat toteutetaan. 

Esityksen kokonaisaika alkaa siitä, kun ensimmäinen esiintyjä astuu lavalle ja päättyy viimeisen esiintyjän poistuessa lavalta.

5.1 Ammattisarja

Avoin kaikille orkestereille. Orkesterin kokoonpanon on oltava vähintään 40 soittajaa ja esitettävien teosten tasoluokituksen 5–6. Esityksen kokonaisaika enintään 40 min.

5.2 A-sarja

Ammattilaisia tai avustajia orkesterissa saa olla yhteensä viisi (kts. kohta 6), mutta enintään 10 % osallistujista. Orkesterin on oltava kooltaan vähintään 32 soittajaa ja esitettävien teosten tasoluokituksen 4–6. Esityksen kokonaisaika enintään 30min. 

5.3 B-sarja

Ammattilaisia tai avustajia orkesterissa saa olla yhteensä neljä, mutta enintään 10 % osallistujista. Orkesterin on oltava kooltaan vähintään 20 soittajaa ja esitettävien teosten tasoluokituksen 2,5-3,5. Esityksen kokonaisaika enintään 25min.

5.4 C-sarja

Ammattilaisia tai avustajia orkesterissa saa olla korkeintaan kaksi, mutta enintään 10 % osallistujista. Orkesterin on oltava kooltaan vähintään 15 soittajaa ja esitettävien teosten tasoluokituksen 1–2. Esityksen kokonaisaika enintään 20min.

5.5 Vapaa sarja

Kohderyhmä on kaikenlaiset puhallinyhtyeet ja puhallinorkesterit. Sarjassa ei ole ammattilais- tai avustajarajoituksia. Esityksen kokonaisaika 20min.

6. Ammattilaisuuden ja avustajan määrittely

Ammattilaissarjaa lukuun ottamatta kilpailut on suunnattu ensisijaisesti harrastajille tai opiskelijoille. Näissä orkestereissa voi kuitenkin olla rajoitetusti myös ammattimuusikoita tiettyjen ehtojen täyttyessä.

6.1 Ammattilaisuus

Ammattilaiseksi katsotaan soittaja, joka soittaa orkesterissa pääsoitintaan ja soittaa sitä myös päätyökseen. Lisäksi ammattilaiseksi katsotaan soittaja, joka on suorittanut B-tutkinnon pääsoittimessaan. 

6.2 Pääsoitin

Pääsoittimeksi katsotaan myös samaan soitinperheeseen kuuluva instrumentti. Soitinperheet luokitellaan seuraavasti (pääsoittimien rinnastukset ovat erityisen merkityksellisiä C- ja B-sarjoissa):

• huilusoittimet

• yhden ruokolehdykän soittimet (klarinetit ja saksofonit)

• kaksoisruokolehdykkäsoittimet (oboet ja fagotit)

• vaskisoittimet

• lyömäsoittimet

6.3 Avustaja

Avustaja on soittaja, joka ei säännöllisesti soita orkesterissa, ottamatta kantaa hänen ammattilaisuuteensa.

7. Tuomaristo ja sihteeri

Tuomaristoon kuuluu viisi jäsentä, joista vähintään kolme on kapellimestareita sekä kaksi muuta, jotka voivat olla puhallinalan asiantuntijoita / säveltäjiä / pedagogeja. Tuomariston/tuomaristot valitsee SM-kilpailulautakunta, joka pyrkii valitsemaan tuomaristoon myös ulkomaalaisia tuomareita. Lautakunta nimeää yhden henkilön kunkin tuomariston jäsenistä sen puheenjohtajaksi.

Kilpailujen järjestäjä nimeää tuomaristolle sihteerin, joka valvoo sääntöjen noudattamista tuomaristojen työskentelyssä. Sihteeri mittaa esityksen kokonaisajan koko esityksen alusta loppuun.

Ennen kilpailuja pidettävässä tuomaripalaverissa on järjestäjän selvitettävä kilpailuissa noudatettavat periaatteet aikataulujen ja olosuhteiden osalta. Puheenjohtajat selvittävät tuomaristoille kilpailujen säännöt, pistelaskun periaatteet sekä tuomarityöskentelyyn vaikuttavat tekijät.

Ennen jokaista kilpailusuoritusta kilpailun järjestäjä vastaa siitä, että orkesteri on saanut tiedon pukeutumistiloista, harjoitusaikataulusta ja -paikasta sekä kilpailuun valmistautumis- ja esiintymisaikatauluista ja -paikoista. Kilpailun järjestäjä tarkistaa orkesterin jäsenistön sekä toimittaa sihteerille tiedon pistelaskuun vaikuttavista seikoista. Sihteeri vastaa pistevähennysten tekemisestä loppupisteytyksen yhteydessä.

8. Ohjelmisto

Jokaisessa sarjassa orkesteri esittää yhden pakollisen teoksen ja 1–2 vapaavalintaista teosta. Vapaavalintaisten teosten tulee noudattaa sarjan tasoluokitusta (grade). Kilpailulautakunta tarkistaa vapaavalintaisten teosten tasoluokituksen, ja voi tarvittaessa pyytää orkesteria vaihtamaan teoksen sääntöjen mukaiseksi. Väärä tasoluokitus aiheuttaa viiden pisteen menetyksen, mikäli teosta ei vaihdeta. Jokaisella orkesterilla on mahdollisuus esittää lämmittelykappale. Lämmittelykappaleen on sisällyttävä kokonaisohjelma-aikaan eikä sitä arvostella.

9. Esitysten arvioiminen

Tuomarit antavat itsenäisesti jokaiselle orkesterille pisteitä erikseen 0–100 pakollisesta teoksesta, sekä 0–100 vapaavalintaisista teoksista.

Arvioitavat kohteet ovat:

• puhtaus

• sointi

• tulkinta

• artikulaatio

• dynamiikka

• rytmi

• esittäminen

• balanssi

Tuomaristo/tuomaristot on velvoitettu antamaan yllä mainittuihin kohteisiin palaute sanallisesti. Sihteeri voi myös laatia tuomariston kanssa yhteisen orkesterikohtaisen palautteen.

Tuomareiden välinen keskustelu kilpailusuorituksista kilpailujen aikana ei ole sallittu. Poikkeuksena kunkin sarjan ensimmäisen esityksen jälkeen tuomaristolla on 5 minuutin neuvottelu, jossa verrataan annetut pisteet ja määritellään arvioitava taso. 

Tuomariston jäsen voi halutessaan jäävätä itsensä ja täten kieltäytyä antamasta numeroarvioita kilpailevalle ryhmälle, jos hän on lähisukulaisuussuhteessa tai siihen rinnastettavassa suhteessa (esim. on avioliitossa) jonkun kilpailevan orkesterin soittajan tai kapellimestarin/johtajan kanssa. Itsensä jääväävä tuomari ei anna lainkaan pisteitä mutta voi silti antaa sanallista palautetta. Kilpailujen pistelaskutapa kuitenkin joka tapauksessa estää suosimisen, joten esteellisyyttä suorituksen arvioimiseen ei katsota olevan.

Suositeltavaa olisi, ettei tuomariston jäsen ole toiminut kilpailuissa arvostelemiensa orkestereiden kouluttajina saman vuoden aikana.

10. Pistevähennykset

Ajan ylitys aiheuttaa 1,5 pisteen menetyksen jokaista alkavaa minuuttia kohden.

Jos orkesteri kilpailulautakunnan tekemästä teoksen vaihtopyynnöstä huolimatta esittää teoksen, joka ylittää tai alittaa sarjan tasoluokituksen, vähennetään loppupisteistä 5 pistettä per luokituksesta poikkeava teos.

Mikäli orkesteri haluaa käyttää ammattilaisia tai avustajia sarjansa enimmäismäärää enemmän, vähennetään loppupisteistä 1,5 pistettä jokaisesta ylimääräisestä soittajasta.

Avustajien käyttö ilman pistemenetyksiä on sallittu seuraavissa soittimissa:

• englannintorvi

• es-klarinetti

• alttoklarinetti

• bassoklarinetti

• fagotti

• harppu

• lyömäsoittimet, mikäli esityksessä soittaa ennestään jo kaksi lyömäsoittajaa.

Pistemenetyksiä ei myöskään aiheuta avustajan käyttö silloin kun se tapahtuu vakiosoittajan sairastumisen takia (lääkärintodistus). Mikäli avustaja kuitenkin edellä mainitussa tapauksessa lisää ammattilaisten osuuden yli sallitun enimmäismäärän, vaikuttaa se pistemenetyksiin kuten yllä on todettu.

Periaatteena kaikilta osin on pidettävä, että avustajia ei pääsääntöisesti ole sijoitettu äänenjohtajatehtäviin, vaan heillä pyritään rikastuttamaan orkesterin sointia.

11. Sijoitusten määrittäminen

Sijoitukset perustuvat tuomareiden antamien pistemäärien muodostamiin loppupisteisiin, jossa suuremman luvun saanut voittaa pienemmän.

Loppupisteet muodostuvat seuraavasti:

Kukin tuomari antaa pistemäärän (0–100) erikseen pakollisesta ja vapaavalintaisesta suorituksesta. Mikäli vapaavalintaisia teoksia on kaksi, annetaan näistä yksi yhteinen pistemäärä.

Kummastakin suorituksesta poistetaan korkein ja matalin tuomaripistemäärä. Jos on kaksi samaa korkeinta tai matalinta pistemäärää näistä poistetaan toinen.  Jäljelle jäävistä pistemääristä lasketaan keskiarvo.  Siten orkesteri saa kaksi pistemäärää asteikolla 0-100, joista toinen on pakollisen ja toinen vapaavalintaisen suorituksen pistemäärä. Näistä kahdesta pistemäärästä lasketaan keskiarvo ja se pyöristetään lähimpään 0,5 pisteeseen. Syntyneestä luvusta vähennetään tarvittaessa sääntöjen mukaiset vähennykset ja näin saadaan orkesterin loppupisteet.

Loppupisteet ovat julkisia palkintojenjaon jälkeen.

Esimerkki 1:

Tuomareiden antamat pisteet pakollisesta suorituksesta 79-84-82-80-86 => poistetaan matalin (79) ja korkein (86).

Pakollisen suorituksen pistemäärä (84+82+80)/3 = 82

Tuomareiden antamat pisteet vapaavalintaisesta suorituksesta 76-83-82-79-84 => poistetaan matalin (76) ja korkein (84).

Vapaavalintaisen suorituksen pistemäärä (83+82+79)/3 = 81,33

Loppupisteet: (82 + 81,33)/2 = 81,67 => 81,5 - 1,5 (ajan ylitys 48 sek.) - 3 (kaksi ylimääräistä avustajaa)

LOPPUPISTEET = 77

Esimerkki 2:

Tuomareiden antamat pisteet pakollisesta suorituksesta 79-84-82-86-86 => poistetaan matalin (79) ja korkein (86).

Pakollisen suorituksen pistemäärä (84+82+86)/3 = 84

Tuomareiden antamat pisteet vapaavalintaisesta suorituksesta 76-76-82-79-84 => poistetaan matalin (76) ja korkein (84).

Vapaavalintaisen suorituksen pistemäärä (76+82+79)/3 = 79

Loppupisteet: (84 + 79)/2 = 81,5 

LOPPUPISTEET = 81,5

12. Orkestereille myönnettävät mitalitasot

• Kultamitalitaso kunniamaininnalla 90 pistettä tai enemmän

• Kultamitalitaso 80 pistettä tai enemmän

• Hopeamitalitaso 70 pistettä tai enemmän

• Pronssimitalitaso 60 pistettä tai enemmän

13. Erimielisyydet

Erimielisyydet ja sääntötulkintakiistat ratkaisee kilpailujen yhteydessä kilpailujen järjestäjän ja tuomariston muodostama kollegio. Tuomariston toimintaan liittyvät epäselvyydet ratkaisee SM-kilpailulautakunta tai puhallinorkesteriliittojen muodostama yhteistyöelin.

9.9.2024

SM-kilpailulautakunta 2025

FSSMF
Nanne Vaihinen, kilpailulautakunnan puheenjohtaja

STM
Sanna-Mari Holma
Marjukka Manner

SOLI
Tero Haikala

SPOL
Soila Takanen
Jukka Viitasaari